חדשות ואירועים במגמה


כנס האגודה הישראלית לחקר החינוך המשווה במגמה לחינוך חברה ותרבות

נשלח 8 בנוב׳ 2017, 4:48 על ידי Gil Glick Shimony   [ עודכן 8 בנוב׳ 2017, 4:49 ]

המשתתפים בכנס עם הקהל

בהשתתפותם של סטודנטים\ות וחברי\ות סגל מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, התקיים ביום רביעי ה 7 ליוני, 2017 הכנס השנתי של האגודה הישראלית לחקר החינוך המשווה. כנס זה  אורגן השנה בחסות ובשיתוף פעולה עם המגמה לחינוך, חברה ותרבות, בראשות ד"ר אימן אגבאריה אשר פתח את יום העיון  בדברי ברכה. דבריו של ד"ר אגבאריה הדגישו את חשיבות מעשה ההשוואה בחינוך כפעולה אנושית שמטרתה לא רק ללמוד על מערכות חינוך בתרבויות והקשרים פוליטיים שונים משלנו,  אלא גם כפעולה של בירור עצמי והכרה בייחודי שבקרבנו.  

הכנס זכה לדברי ברכה מצד פרופ' חנן אלכסנדר, דיקן הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, אשר הדגיש בדבריו את חשיבות העיסוק ההגותי, הרפלקטיבי והמדינתי במערכות חינוך. פרופ' זהבית גרוס, נשיאת האגודה הישראלית לחקר החינוך המשווה בירכה אף היא את משתתפי הכנס ועמדה על הניסיונות לפתח תחום מחקר זה באקדמיה, ועל מאמצי האגודה לקידום התחום. הפאנל הפותח של הכנס התמקד בדו"ח ההערכה הבינלאומי האחרון של המל"ג על תפקוד בתי הספר לחינוך באוניברסיטאות בישראל , והשתתפו בו פרופ' לילי אורלנד-ברק, דיקן לימודים מתקדמים באוניברסיטת חיפה, פרופ' משה טטר, מנהל בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, פרופ' יהודית דורי, דיקאנית הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון וד"ר הללי פינסון, ראשת המסלול למנהל, חברה ומדיניות החינוך באוניברסיטת בן גוריון. עוד, התקיימו מושביים להצגת עבודות מחקר של סטודנטים\ות לתארים מתקדמים.

לצפייה בתמונות מהכנס לחצו כאן (בחלון חדש)

מפגש חינוך וטיפול רגיש-תרבות עם נוער בהדרה בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

נשלח 7 ביוני 2017, 2:57 על ידי Gil Glick Shimony   [ עודכן 27 בספט׳ 2017, 4:19 ]

תמונה מהמפגש

לאחרונה, התקיים מפגש מרתק בנושא חינוך וטיפול רגיש-תרבות עם נוער בהדרה בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.  המפגש כלל פאנל של אנשי/נשות חינוך הלומדים/לומדות לתואר שני בחוג, ששיתפו בחוויות ותובנות מעבודתם בסביבה רב-תרבותית. בהמשך, ניתן מבט מחקרי על חינוך וטיפול רגיש תרבות.
 
העבודה החינוכית-טיפולית עם בני/ות-נוער החווים/ות הדרה חברתית כרוכה באתגרים רבים ואחד מהם הינו ההתמודדות עם הרקעים המשפחתיים השונים שלהם/ן במונחים של תרבות, הגירה ומעמד. על רקע זאת סוגיות של חינוך וטיפול רגישי-תרבות קריטיים לעבודתם של אנשי ונשות חינוך עם בני נוער החיים בעולמות-חיים מודרים. במפגש נדונו סוגיות אלו, תוך התייחסות לחוויותיהם/ן ותובנותיהם/ן של סטודנטים/ת מהחוג העובדים עם בני נוער בהדרה וכן ליחסים שבין סדרי הידע האקדמיים והפרקטיקה החינוכית-טיפולית בשגרת העבודה היומיומית.

לצפייה בתמונות מהמפגש לחצו כאן (בחלון חדש)

נציגות החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך בכנס האגודה האנתרופולוגית הישראלית

נשלח 7 ביוני 2017, 0:18 על ידי Gil Glick Shimony   [ עודכן 27 בספט׳ 2017, 4:18 ]


בכנס האגודה האנתרופולוגית הישראלית שהתקיים במאי 2017 התקיים המושב "הורות מיטיבה וילדות ראויה: מחקר אתנוגרפי בזירות חינוכיות"  אשר עסק במחקר אתנוגרפי בשדה החינוך וכלל נציגות מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך. המושב אורגן ונוהל על ידי ד"ר דבי גולדן והדוקטורנטית הדס נצר דגן מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך. כמו כן, לקחו בו חלק הדוקטורנטיות בחוג חן יערי ועמית רוטמן וד"ר לורן ארדרייך ממכללת לווינסקי. המושב כלל ארבע הרצאות שהציגו עבודה אתנוגרפית בזירות חינוכיות ודנו בהיבטים מתודולוגיים, תיאורטיים ואמפיריים שעלו מתוך עבודת השדה.

Perhaps even more than most cultural matters, child-rearing practices and beliefs reflect local conceptions of how the world is and how the child should be readied for living in it" (Jerome Bruner, 2000).

הטקסט המוצג מעלה של ג'רום ברונר שימש כהשראה בתכנון ובניהול המושב. מנהלות המושב שאלו ממנו את התובנה שלפיה ניתן ללמוד מהמחקר על דפוסי גידול הילדים בחברה על הנחות היסוד שביסודה של התרבות בה. בהתבסס על תובנה זו המושב הציע לראות בזירות חינוך מושא חשוב למחקר אתנוגרפי. זאת משום שמחקר אודותיהן מלמד על האופן שבו מובן העולם בתרבות הנחקרת ועל הדרכים שבהם היא מכשירה את מי שגדלות וגדלים בה לתפקד בו.

המושב נקרא "הורות מיטיבה וילדות ראויה" מתוך התייחסות למכנה המשותף לכל המחקרים שהוצגו בו - כולם דנים במרחבים שייצרו מבוגרים עבור ילדים כדי להיטיב עמם. ההרצאות עסקו ביחסי הגומלין בין בית הספר להורים בתהליכי המעבר לכיתה א' (ד"ר לורן אדרייך – מכללת לוינסקי, ד"ר דבי גולדן, אוניברסיטת חיפה), בתהליכי ההקמה של בתי ספר עצמאים בישראל (עמית רוטמן, דוקטורנטית בחוג למנהיגות ומדיניות באוניברסיטת חיפה), באתגרים המתודולוגיים, התיאורטיים והאתיים הקשורים בהשמעת קולם של הילדים בפעילויות מאורגנות עבורם (הדס נצר דגן, דוקטורנטית בחוג למנהיגות ומדיניות באוניברסיטת חיפה) ובמחקר אתנוגרפי בזירות חינוך שאינן ממוסדות – המקרה של משפחות מטיילות בהודו (חן יערי, דוקטורנטית בחוג למנהיגות ומדיניות באוניברסיטת חיפה). בעקבות המקרים השונים שהוצגו בהרצאות הוצג פייפר מסכם על ידי ד"ר דבי גולדן והדס נצר דגן, שבחן את מאפייניו של המחקר האתנוגרפי בזירות חינוך ודן במקומה של האנתרופולוגיה של החינוך באנתרופולוגיה בישראל ומחוץ לה.

המושב הסתיים עם עניין מפורש להמשיך ולקדם את העיסוק באנתרופולוגיה של החינוך במסגרת האגודה האנתרופולוגית ועם סקרנות לקראת עתידה של עשייה זו.

לצפייה בתמונות נוספות מהאירוע לחץ כאן (בחלון חדש)

יום עיון משותף למגמה לחינוך, חברה ותרבות והמגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי

נשלח 15 במאי 2017, 0:36 על ידי Gil Glick Shimony   [ עודכן 27 בספט׳ 2017, 4:11 ]

סטודנטים צוחקים ביום העיון

ביום רביעי 10 במאי 2017 התקיים יום העיון השנתי המשותף של המגמה לחינוך, חברה ותרבות בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך והמגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי בחוג ללמידה, הוראה והדרכה. יום העיון הדגיש את שיתוף הפעולה בין שתי המגמות והתמקד בנושא 'מסורת וביקורת בחינוך'.

יום העיון  נפתח בפאנל של מומחים שהתדיינו במורכבות נוכחות מעשה הביקורת מול המסורת בשדה החינוכי: ד"ר מוהנד מוסטפא, התמקד ביחס למסורת אסלאמית בעולם הערבי, ד"ר ליאור אלפרוביץ, עסק במסורת הדתית היהודית והביקורת בה ואילו ד"ר קציעה עלון, הביאה קולות ביקורתיים מהשירה המזרחית מול סוגיות של שפה ושייכות.
בנוסף, במהלך היום הסטודנטים של שתי המגמות הנחו מושבים שהתמקדו בטקסטים רבלנטיים שנקראו מראש.

הכנס הסתיים ברב שיח בהשתתפות הסטודנטים וחברי הסגל: ד"ר אימן אגבאריה, ד"ר יותם חותם וד"ר אביהו שושנה.

לצפייה בתמונות מיום העיון לחצו כאן (בחלון חדש)

יום העיון מסורת וביקורת בחינוך - 10.05.2017

נשלח 6 במאי 2017, 23:30 על ידי Gil Glick Shimony   [ עודכן 6 במאי 2017, 23:32 ]

תוכנית יום העיון

ברכות לסטודנטים לפרידה מתשע"ו וכניסה לתשע"ז

נשלח 25 באוק׳ 2016, 0:23 על ידי Nakhi Mishol Shauli   [ עודכן 25 באוק׳ 2016, 3:03 על ידי Gil Glick Shimony ]

לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"ז, המגמה לחינוך חברה ותרבות מברכת את בוגרי מחזור 49 שסיימו את לימודי התואר השני שלהם בשנה הקודמת. ליאת, נאאל, נאילה, עימאד וקובי, אנו מאחלים לכם הצלחה רבה בהמשך דרככם ומקווים שהלימודים היו לכם טובים וקידמו ויקדמו אתכם בפעלכם החינוכי, החברתי והתרבותי,  שגם כך הינו רב ומגוון כפי שלמדנו להכיר במהלך לימודיכם. גם עורך האתר, כותב טקסט זה, קיבל את תעודת ה-M.A השנה, אך מסיבות מובנות אמנע מאיחולים לעצמי...

סגל המגמה מאחל לסטודנטים הממשיכים והחדשים ששנת הלימודים תשע"ז תהיה טובה ופורייה לפחות כמו תשע"ו.

בהצלחה!!!

 

כתב: נחי משעול

מפגש מגמות סוציולוגיה של החינוך לסיכום תשע"ו

נשלח 25 באוק׳ 2016, 0:19 על ידי Nakhi Mishol Shauli   [ עודכן 25 באוק׳ 2016, 3:32 על ידי Gil Glick Shimony ]

עם סיום שנת הלימודים תשע"ו, במה שנהפך למסורת ולמפגש שנתי של חוקרי סוציולוגיה של חינוך צעירים וותיקים, נערך השנה מפגש מגמות הסוציולוגיה של החינוך באוניברסיטת תל-אביב. במפגש זה, שזו (כנראה) שנתו העשירית, חוקרים צעירים ממגמות הסוציולוגיה של החינוך של אוניברסיטת חיפה (המגמה לחינוך, חברה ותרבות), האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל-אביב ואוניברסיטת בן-גוריון מציגים את מחקריהם בפני חוקרים צעירים וסגל. המפגש הפך עם השנים לאירוע חברתי בו נפגשים מכרים ותיקים ונוצרות היכרויות חדשות, והוא נערך בכל שנה באוניברסיטה אחרת מתוך הארבע.

גם השנה, נציגים רבים מהמגמה והחוג שלנו, סגל וסטודנטים, הגיעו למפגש. בין המציגים הרבים גם כותב טקסט זה הציג את התזה שלו במושב שהוקדש לחינוך בלתי-פורמלי ואקטיביזם חינוכי, שנוהל על ידי פרופסור קלרה סבג מהמגמה. 

השנה בלט בייחודו המושב הראשון בכך שהוקדש לקולות מהשטח בנושא לימודי האזרחות ולהצגת נקודות מבט מגוונות: תלמידה שהובילה מחאה חברתית, מפמ"ר אזרחות, אחד ממובילי פורום המורים לאזרחות, רכז תחום חינוך באגודה לזכויות האזרח ופרופסור אבנר בן-עמוס, שמבין תחומי העיסוק הרבים שלו הציג את עמדתו כהיסטוריון חינוך.

בשנה הבאה האירוע יחזור לאוניברסיטת חיפה, וכמי שהיה בכל ארבעת האירועים האחרונים אני ממליץ בחום להגיע אליו גם לצורך השראה מחקרית, גם לצורך מפגש חברתי ויציאה מהשגרה הלימודית/מחקרית, וגם כי במידה רבה המחקרים המוצגים הם חוד החנית במחקר החינוכי בארץ, ולא אחת נושאים שעולים בו מאפשרים לפתח נקודת מבט שלמה ומורכבת על נושאים שלאחר מכן עולים לכותרות בתקשורת כגון חינוך מקצועי מול הסללה, החינוך בחברה הערבית, מחאות מורים ותלמידים ועוד.

 
תמונה ראשונה ממפגש המגמות
 
תמונה שנייה ממפגש המגמות
 
תמונה שלישית ממפגש המגמות
כותב: נחי משעול

יום החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך בתואר השני

נשלח 23 ביוני 2016, 15:39 על ידי Nakhi Mishol Shauli

ב-1.6.2016 התקיים בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך מפגש משותף של המרצים והסטודנטים בתואר השני בשתי המגמות שכותרתו שכותרתו "פערים חברתיים - הזמנה לעשייה חינוכית". 
אתם מוזמנים לקרוא עוד על היום ולצפות בתמונות באתר החוג בקישור הבא (חלון חדש)

30.6.16, יום חמישי המפגש השנתי של המגמות לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של החינוך! הפעם, באוניברסיטת תל-אביב

נשלח 19 ביוני 2016, 22:30 על ידי Nakhi Mishol Shauli   [ עודכן 19 ביוני 2016, 23:34 על ידי Gil Glick Shimony ]

כמדי שנה, גם השנה מתקיים מפגש בין-אוניברסיטאי של המגמות לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של החינוך, במסגרותו מוצגים מחקרים עדכניים של דוקטורנטים ומסטרנטים.
המפגש הינו הזדמנות מצויינת להיחשף למחקרים מרתקים ועדכניים, להכרות בין חוקרים וסטודנטים ממקומות שונים, לקבלה ומתן רעיונות, ולמבט רוחב על תחום ההתמחות שלנו.

ההשתתפות ביום העיון הינה חובה לכותבי תזות ודוקטורט ורשות מומלצת למי שאינו כותב תזה או מיעד עצמו לכתיבת תזה.

בברכה חמה,

ד"ר דבורה גולדן

ראש המגמה לחינוך, חברה ותרבות

מצורפת תוכנית המפגש:

תוכנית מפגש המגמות

הרצאות מפי ד"ר איימן אגבאריה בוינה ובלונדון

נשלח 18 במאי 2016, 3:33 על ידי Nakhi Mishol Shauli   [ עודכן 18 במאי 2016, 4:23 על ידי Gil Glick Shimony ]

ד

סטודנטים במגמה ומתעניינים מוזמנים לדעת יותר על פעילותו של ד"ר אגבאריה בתקופה האחרונה באירופה. 
על שהותו באוניברסיטה בוינה ניתן לקרוא כאן (בחלון חדש) (חלון חדש), ועל הרצאה שייתן בה בסוף מאי כאן (בחלון חדש)

בנוסף, ב-1.6 ירצה ד"ר אגבאריה במסגרת סמינר חינוך ודת באונ. UCL בלונדון. נושא ההרצאה ופרטים נוספים בקישור : 




1-10 of 49